Webtoegankelijkheid
Jouw website, toegankelijk voor iedereen
Digitaal je zaken regelen: we doen het steeds meer. Bankzaken, belastingen, aankopen, aanvragen, noem het maar op. De zaken die vroeger met papieren formulieren of een fysiek bezoek werden afgehandeld, heb je nu met een druk op de knop geregeld. Maar is het echt voor iedereen zo makkelijk geworden? Helaas is dit voor ruim 2 miljoen Nederlanders niet vanzelfsprekend: door een beperking staat digitalisering voor hen nog niet altijd voor gemak. Bij Faktor 22 willen wij niemand buitensluiten. Wij bewerkstelligen dit onder meer door al onze websites en applicaties toegankelijk te maken.
Gebruiksvriendelijk voor iedereen, met of zonder beperking
Een verbeterde webtoegankelijkheid is prettig voor iedereen! Of je nu een beperking hebt of niet. Er wordt extra goed nagedacht over de structuur en navigatie van je website, waardoor iedereen een betere gebruiksvriendelijkheid ervaart. Dit kan zorgen voor een stijging van je omzet, een besparing op je kosten en minder klantverloop.
Hoe gaan we te werk?
Wil je graag een nieuwe website? Dan zorgen wij sowieso dat deze goed toegankelijk is. Wanneer we jouw strategie gaan bepalen, nemen we dit altijd op in ons plan.
Hoe zorgen we ervoor dat zowel mensen mét als zonder beperking jouw website goed kunnen lezen? We focussen onder meer op kleur, code, afbeeldingen, links en tekst:
Kleur
Met het juiste kleurcontrast maken we teksten, vlakken en knoppen beter leesbaar.
Code
Wanneer de broncode aan de richtlijnen van webtoegankelijkheid voldoet, kunnen digitale schermlezers de inhoud correct weergeven.
Afbeeldingen
We plaatsen afbeeldingen met een heldere beschrijving.
Links
We plaatsen links met een heldere beschrijving.
Teksten
We maken teksten goed leesbaar, door te letten op lengte en moeilijkheidsgraad.
Wie heeft er profijt van webtoegankelijkheid?
Iedereen heeft profijt van webtoegankelijkheid! Echter is het voornamelijk gericht op mensen met een beperking. Mensen met een visuele beperking zijn afhankelijk van speciale apparaten om teksten te kunnen lezen en online diensten te gebruiken. Als een website geen rekening houdt met deze apparaten, wordt het deze mensen erg moeilijk gemaakt. Bij het inzoomen vallen bijvoorbeeld belangrijke elementen weg of foutmeldingen worden niet gezien. Mensen met concentratieproblemen of hersenletsel hebben moeite om lange teksten te lezen, wat opgevangen kan worden door middel van korte krachtige teksten.
Mensen zonder beperking hebben ook profijt van toegankelijke sites. Door de oplossingen voor mensen met een beperking is het automatisch ook gemakkelijker voor hen om een website te lezen en begrijpen en zich hierin te navigeren.
Betere toegankelijkheid: verhoogde omzet
Een betere toegankelijkheid kan zorgen voor een verbeterde omzet. Wanneer bezoekers zich gemakkelijk uit de voeten kunnen maken met jouw website ben je bijvoorbeeld minder tijd en geld kwijt aan jouw klantenservice. Of stel je voor dat het een deel van je bezoekers niet lukt om een bestelling te plaatsen en overstappen naar een andere partij: dat gaat je conversies kosten. Daarbij heeft jouw toegankelijkheid ook invloed op de loyaliteit van je bezoekers: als zij een gebruiksvriendelijke ervaring hebben gehad, komen ze ook terug en zullen ze hun positieve ervaring ook met anderen delen. Verder zorg je met webtoegankelijkheid ook voor een verzekerde toekomst: dit gaat steeds belangrijk worden en we zien dat in veel landen toegankelijkheidswetten en -regels worden bewerkstelligd. Met een toegankelijke website ben je dus niet alleen maatschappelijk verantwoord bezig, maar heb je ook een zakelijk voordeel.
Ook voor iedereen toegankelijk worden?
Websites zijn onze core, webtoegankelijkheid is ons specialisme. Hanteer jij net als wij een inclusieve werkwijze en wil jij een webdesign dat hierbij past? Kom dan een keertje met ons praten over de webtoegankelijkheid van je nieuwe website!